0nze huid en onze voeding

We willen graag onze huid, vooral van ons gezicht, zo mooi en stralend mogelijk houden. Na ons dertigste, veertigste levensjaar gaan we al zien dat we aan het ouder worden zijn. In onze puberteit kunnen we al te maken met gehad met puistjes , acne… door hormonen etc. Maar wat kunnen we er nu aan doen om onze huid zo mooi en gezond mogelijk te houden? Voeding is een van de belangrijke onderdelen die bijdraagt aan een gezonde en mooie huid.

Wat we zelf kunnen beïnvloeden, is toch wel het minste wat we voor onze huid kunnen doen.
Verzorgen, door goed te reinigen en verzorging gebruiken die bij jouw huid past is al de eerste stap. Je huid 1 of 2 keer per week verzorgen met een lekker masker, peeling etc. is goed en fijn. Het voordeel hiervan is dat het ook nog ontspannend is om te ondergaan, iets wat voor ons lichaam ook ontzettend belangrijk is!

Maar er speelt nog veel meer een belangrijke rol voor onze huid. Wat we eten, wat we drinken…
De meeste problemen komen omdat we een darmflora hebben die uit balans is. Dat kan ook meer meerdere oorzaken hebben maar een belangrijke daarvan is toch dat we teveel voeding binnen krijgen waar onze lichaam niets aan heeft.  Helaas zijn er teveel bewerkte voedingsproducten die we eten, we krijgen veel meer suikers binnen dan nodig is. Dan is ook nog eens onze tarwe zo door geteeld dat deze structuur niet goed is voor onze darmen waardoor veel mensen hier irritatie ’s van krijgen.

Je bent wat je eet, is een gezegde die we wel kennen. Voedsel heeft dus veel meer effect dan we ons realiseren. Je bewust worden van voeding betekend dat je beseft dat kleine veranderingen al een groot verschil kunnen maken. Wel consequent, want anders heeft het geen effect.

Elke dag wat rauwe groente toevoegen aan je eten. Niet alleen gekookte , verhitte groenten eten omdat bij verhitting veel van de vitamines en mineralen verloren gaan. Zo kan bijvoorbeeld een salade gevarieerder worden. Als het lukt om groente biologisch te kopen is dat een pre daar deze dan niet bespoten is. Dan hoef je van een komkommer bijvoorbeeld de schil er niet af te halen.
Andere plantaardige bron die goed is toe te voegen is bijvoorbeeld quinoa. Het is een pseudo graan en te bereiden zoals je rijst kookt.
De juiste vetten gaan gebruiken is ook belangrijk. Kokosolie, roomboter die je kan verhitten en olijfolie, hennepzaadolie etc. die je koud kan gebruiken.

Nog een 3e punt om je van bewust te worden is het genoeg drinken van water en goede groene/kruiden thee. Gemiddeld heeft ons lichaam 2 liter water nodig, en bij lange na lukt dit vele niet om te drinken per dag.
Ideaal is om te beginnen met water drinken op een nuchtere maag. Dan kan je gerust al 400-500ml water drinken. In combinatie met je eten worden onze spijsverteringssappen verdunt en dat geeft weer slechte voedingsopname en verstopping.

Wil je nu meer weten over onze huid en voeding kom dan maandag 27 maart naar de informatie avond bij Erna’s Beauty.

Een gezonde dag

Monique-Cécile Roelandt
Natural Body Coaching
Gast Blog schrijfster