matis zon zonbescherming zonnebrandcreme spf

 

Een “gezond“ kleurtje in de zomer

De zomer staat weer voor de deur en we kunnen allemaal niet wachten om onze winterse tint in te ruilen voor een heerlijk “gezond” bruin tintje. Maar hoe krijgen we zo’n “gezond” kleurtje? Hoe bescherm je jouw huid tegen de slechte invloeden van de zon met de juiste zonnebrandcrème ?

 

Uiteraard is het belangrijk jouw huid goed in te smeren met een zonnebrandcrème, ook wel een SPF genoemd. Deze SPF’s zijn er verschillende gradaties, namelijk high, medium en low. De SPF 50 tot en met SPF 30 vallen onder de high protection. Factor 30 beschermd je voor 97% tegen UV stralen en een SPF 50 niet voor de volle 100% dus is het verschil tussen 30 en 50 minimaal. Hoe lager de SPF hoe minder je beschermt bent tegen de zon. Een SPF 20 valt onder de medium protection en een SPF 10 en lager onder de low protection. Een lage bescherming is voor maar heel weinig mensen geschikt.

 

UVA UVB zonbescherming zonnebrandcreme spfBeschermen tegen UV A en UV B

Dat het belangrijk is om jezelf te beschermen tegen verbranding van de zon weten we allemaal. Maar dat je zelfs huidschade kan oplopen zonder dat je huid verbrand en achter het raam in de zon zit weet niet iedereen. De boosdoeners zijn de UV A en UV B stralingen. UV B zorgt voor het bruin worden van de huid, maar ook het verbranden. UV A is veel venijniger, gaat veel dieper in de huid en is daardoor verantwoordelijk voor het verouderen van de huid. Van UV A krijg je dus rimpels! Een makkelijk ezelsbruggetje is UV A = ageing en UV B = burning. Het is dus belangrijk om een zonnebrandcrème te kopen waar een UV A en een UV B bescherming in zit.

 

Welke SPF?

Hoe weet je welke SPF voor jou het meest geschikt is? Ten eerste is het belangrijk om te weten of jouw huid snel verbrandt in de zon. Als je bijvoorbeeld 5 minuten in de zon kan zitten zonder te verbranden, dan zal een SPF 30 jouw huid 2,5 uur beschermen tegen verbranding. Je kunt dit gemakkelijk zelf bereken door het aan minuten dat je onbeschermd in de zon kan zitten te vermenigvuldigen met de SPF. In dit geval: 5 minuten zon x SPF 30 = 150 minuten = 2,5 uur.

Eigenlijk is het altijd het beste om met een high SPF te beginnen en nadat je een beetje gekleurd bent de SPF te verlagen naar medium (alleen als jouw huidtype dit toe laat natuurlijk). Mocht je al redelijk gekleurd zijn dan zou je zelfs kunnen overwegen een SPF low te gaan smeren, maar lang niet ieder huidtype is hier geschikt voor.

Wil je echt zeker weten dat je de juiste bescherming gebruikt? Kom dan langs bij Erna’s Beauty wij doen dan de SPF test. We voeren in naar welk gebied je gaat, welk jaar getijde en wat jouw huidtype is. We geven je een professioneel advies. Zo weet je zeker dat je je best hebt gedaan voor een gezond kleurtje!

 

Matis zon insmeren zonnebrandcreme zon zomerSmeren!

Sowieso is het belangrijk jouw huid iedere 4 uur, en het liefst vaker, in te smeren. Dan is namelijk de SPF in de crème aan het afzwakken. Ook nadat je het water in bent geweest moet je jezelf opnieuw insmeren, ook al is SPF water resistent. Wees niet te zuinig met smeren, de SPF in de crème gaat binnen een jaar na openen toch achteruit. Dus smeer netjes om de paar uur een flinke laag crème, zo zorg je ervoor dat je mooi egaal bruin wordt en niet verbrandt. Bovendien ga je op deze manier huidveroudering tegen, verminder je de kans op pigmentvlekken en (heel belangrijk!) bescherm je jezelf tegen huidkanker.
Een slimme truc om zeker te weten dat je overal bent geweest met smeren, is om na 5 minuten je nogmaals in te smeren.

 

Goed smeren met een goedkope of dure zonnebrandcrème?

 

Of een zonnebrandcrème nou goedkoop is of dat je juist kiest voor een wat duurdere variant maakt mij niet zoveel uit. In Nederland is het verplicht dat wat op de verpakking staat ook daadwerkelijk in het product moet zitten. Staat er dus Factor (SPF) 30 op de zonnebrand dan zit daar ook echt een SPF filter 30 in.
wat ik wel heel belangrijk vind is om te kijken welke filters er in de zonnebrandcrème zitten. En welke overige werkstoffen of vulstoffen. Zo moet je opletten met bepaalde parfums in het product. Denk nou niet meteen dat al het parfum verboden of slecht is! Nee, citrus is bijvoorbeeld niet echt handig in een crème die je moet beschermen tegen de zon. Deze zorgt vaak juist voor pigmentproblemen.

Zonnefilter Oxybenzone, is een chemisch zonnefilter. In vergelijking met andere chemische zonnefilters wordt deze extreem gemakkelijk opgenomen. Deze stof kan mogelijk hormoon verstorend werken en wordt teruggevonden in bloed, urine en zelfs moedermelk. Een omstreden zonnefilter dus.

Wat is het voordeel van de iets duurdere zonnebrandcrèmes?

het voordeel van de iets duurdere zonnebrandcrèmes is vaak dat daar ook de juiste werkstoffen in zitten met betrekking tot het beschermen van het DNA, anti oxidaten (tegen huidveroudering) en het langer behouden van de bruine tint. Waar we het toch eigenlijk allemaal voor doen. Het zelfde geldt voor een After sun. Een goede After sun verkoelt de huid, hydrateerd, kalmeert en zorgt voor een langer behoud van de bruine teint.

Denk trouwens niet dat je de hele dag in de zon mag liggen als je jezelf netjes iedere paar uur insmeert. Helaas…. na een paar uur zon gewoon de schaduw in. Bovendien is de huid  na een paar uur toch verzadigd met zon en is afkoelen ook best lekker.

Voor kinderen geldt elke 2 uur met SPF 50 smeren en het is verstandig om hen tussen 11.00 uur en 16.00 uur uit de zon te houden en een wit t-shirt aan te trekken (wit neemt de minste warmte van de zon op)

gezond zon zomer zonnen strand kinderen insmeren zonnn